Back

Even kennismaken: oog in oog met Sam.

4 juli 2022

Oog in oog met Sam.

Je hoeft bij Sam van Nieuwamerongen maar de H van horeca te noemen, of zijn ogen beginnen te glinsteren. Deze rasondernemer, het horecavak met de paplepel ingegoten, wéét wat hij wil. En dat is: vette concepten neerzetten, mensen verrassen en de stad als geheel naar een nog hoger plan trekken. “Ballen tonen, dingen doen die mensen niet zo snel verwachten: dát is waar ik energie van krijg.” Dan: “De tofste dingen ontstaan door juist niet over de gebaande paden te lopen. Maar dat is niet altijd makkelijk. Mijn belangrijkste lessen? Houd voet bij stuk als je écht ergens in gelooft. Kom met een goed verhaal en je krijgt je gasten zeker mee.”

Honderden blije koppies

Dat hij zélf in de horeca terecht zou komen, is voor Sam nooit echt im frage geweest. Rondstappend in de zaak van zijn ouders – ‘t Elfde Gebod aan de Tilburgse Paleisring – kreeg hij het vak van jongs af aan mee. De praktijk verfijnde hij verder aan de Rooi Pannen, werkte daarna bij De Tijd in Oisterwijk om zich vervolgens volledig op het ondernemerschap te storten. “Werken voor een baas was super leerzaam. Maar ik zag ook steeds dingen die ik zelf anders zou aanpakken.”

Die passie voor zijn vak zit diep. Sam, lachend: “Bij De Tijd zeiden ze weleens: van de horeca word je niet rijk, het geeft je een rijk leven. En dat klopt helemaal, haha.” Tuurlijk: jij werkt als iedereen feest. Maar juist dát gevoel, dat het knetterdruk is, en jij en je team het samen cheffen: dát maakt het horecavak zo mooi. “Neem het Festival van het Levenslied of de Kermis. Als ik dan rondkijk en mensen om me heen zie dansen, genieten, lachen, en weet dat wij daar een belangrijke bijdrage aan leveren: supervet, toch?”

Kiezen voor de makkelijkste weg is niet aan Sam besteed. Zie Gin Fizz, de zaak die hij na ‘t Elfde Gebod opende. Een plek die qua muziek en stijl een nichemarkt bedient en die ook nog eens aardig weggestopt zit in een steeg. “Gin Fizz is een plek waar ik zélf zou willen zitten. Vanuit dat idee is het concept ontstaan. In Tilburg bestond zoiets nog niet.” Het duurde even voor het aansloeg. “Toch wist ik: ik heb hier iets te pakken. Dan blijf ik erin geloven en ervoor gaan.”

Hoofd in de wolken

Alsof alles ineens op z’n plek viel. Dat was Sams gevoel toen Mirjam hem belde over daktuin Moes en of hij het horecaconcept daarvoor wilde uitdenken en opzetten. “Zelf speelde ik ook al met het idee voor een rooftopbar, jaren geleden”, vertelt hij, terwijl hij vanaf het dak van De KOOPman uitkijkt over het centrum van Tilburg. “Zoiets was toen nog helemaal nieuw in de stad. Hoe vet als we zoiets hier neer kunnen zetten. De rauwheid en het experiment daarvan passen goed bij deze stad. Dus dat telefoontje van Mirjam was perfect getimed.”

Moes heeft een rooftopbar, maar dan wel plus – plus – plus. Het is een totaalconcept, waarbij de moestuin, winkel en het dakcafé, met voornamelijk lokale, seizoensgebonden producten in de potten en pannen, elkaar perfect aanvullen. Een tuin met een visie, want dit plan maakt natuur en zelfgekweekt voedsel zichtbaar én tastbaar in de stenige stad. Sam: “Ik zie het als een enorm vette utopie op een dak, waarin we al onze creativiteit en innovaties kwijt kunnen.”

Chillspot, stadsjungle en huiskamer in één

De mensen met wie Sam werkt, komen meestal bij hem terecht via zijn grote netwerk in Tilburg en omstreken. “Dat moet ook wel. Als je op zo’n manier werkt als wij doen, moet de klik er ook zijn. Je moet een bepaalde vibe hebben, die klopt bij het concept. Tot nu toe werkt het putten uit de omgeving daarbij het best.” Met Sam werpen we een snelle blik achter de schermen bij Cat’s Back. “Het enige dat ik nieuwe medewerkers meegeef, is: behandel gasten zoals je zelf behandeld zou willen worden”, licht hij toe. “Het mag best een beetje vriendschappelijk, low key.”

Het horecaconcept dat Sam voor Moes neerzet, is op het moment van dit interview nog volop in ontwikkeling. Wat zien we wat hem betreft absoluut terug? “Die specifieke stijl van bedienen en met gasten omgaan past ook goed bij de daktuin.” Dat, in combinatie met hoge kwaliteit, een biologische, zero waste kaart, humor, een relaxte vibe, toegankelijk en warm: een chillspot, stadsjungle en huiskamer in één. “Dit concept maakt onze stad nog een stukje vetter. Het is te gek om hier samen met Mirjam aan te werken.”